איך פותרים התמכרות לסוכר?

סוכר - הסם הלבן. אנחנו נולדים מכורים אליו. 

סוכר הוא חומר ממכר הידוע כגורם תחלואה עיקרי בחברה המערבית.

נכון לסוף 2017, ישראל היא המדינה בה צורכים הכי הרבה סוכר לנפש בעולם.

יותר מארה"ב, יותר ממדינות עולם שלישי...

הסוכר, כידוע, מעודד השמנת יתר, סכרת ומחלות לב וכלי דם.  עשוי להחמיר מחלות קיימות ולגרום גם לבעיות שיניים, חוסר שקט, הפרעות ריכוז ועוד.

ממתיקים מלאכותיים גם הם אינם בריאים, חלקם חשודים כמסרטנים ואחרים מזיקים לאוכלוסיית החיידקים הטובים במעי.

למי שמוטרד מקלוריות, ממתיקים אלכוהוליים כגון מלטיטול, סורביטול וכיו"ב. מכילים 2-2.5 קלוריות לגרם לעומת 4 קלוריות לגרם בסוכר – חסכון לא משמעותי – ועם זאת מעודדים הפרשת אינסולין המקושר להשמנה בטנית וסכרת.

ממתיקים נטולי קלוריות כמו סכרין, ציקלמאט, אסולפאם K וכו – נחשדים כמסרטנים וגם הם מקושרים להשמנת יתר.

אז מה עם תחליפים?

תחליפים הם תחליפים.  התשוקה למתוק נשארת בעינה, ולפעמים הנזק כפול, כשאנחנו חושבים – אם כל היום לא אכלתי סוכר אלא רק מוצרי דיאט, אז עכשיו אני ארשה לעצמי לאכול סוכר.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על עד 8 כפיות סוכר ביום לגבר בריא ועד 6 לאישה בריאה או לילד.

אצל אנשים עם השמנת יתר, סכרת או מחלות אחרות הקשורות לצריכה גבוהה של סוכר הכמות המומלצת הא עד מחצית מכך.

בישראל,  הצריכה הממוצעת היא כ-45 כפיות סוכר ליום.  לנפש.  ממוצע הצריכה שלנו היא כ-700%.

איפה מסתתר הסוכר?

מעבר למובן מאליו, כמו ממתקים, גלידות, מעדני חלב, עוגות, עוגיות, סוכריות, מאפים וחטיפים מתוקים, סוכר נמצא בהרבה מאוד רטבים מוכנים, כולל קטשופ, פסטו, רטבים קנויים לסלט או רטבים המוגשים במסעדות.

פירות מיובשים -לעיתים רבות מוסיפים להם סוכר, במיוחד לתמרים ולחמוציות, גם אם כתוב "ללא תוספת סוכר" - יכול להיות שהוסיפו סוכר תחת שם אחר.

מיצים מתוקים, גם מיצי פירות טבעיים, מים בטעמים (כ-5 כפיות סוכר בבקבוק קטן)

 מוצרי חלב מתוקים, גם אלו "במתיקות מופחתת", חלב וניל או חלב בטעמים

תחליפי חלב, משקאות סויה, שקדים, אגוזי לוז

אפילו בחטיפים מלוחים וקרקרים מלוחים יש סוכר

דגני בוקר וחטיפי אנרגיה מכילים כל כך הרבה סוכר עד שארגון הבריאות העולמי מגדיר אותם כממתק ולא כמזון בריאות.

תחת ההגדרה "סוכר" נכללים השמות הבאים:

סירופ תירס, סירופ לתת, דבש, סילאן, סוכר לבן, סוכר חום, סוכר קנים, סוכר פירות, פרוקטוז, גלוקוז

דקסטרוז, פרוקטוז, גלוקוז, לקטוז, מלטוז, סוכרוז, תרכיזי מיצי פירות ומיצי פירות מוכנים, גם טבעיים.

מה לא נכלל כאן? פירות וירקות, טריים או קפואים, כולל ירקות שורש, וכאמור לא כולל פירות מיובשים.

מומלץ לבדוק את רשימת הרכיבים במוצרים קנויים ולהימנע ככל האפשר מצריכה של סוכרים.

2014קורס ילדים מרכז רפואות.jpg

מה לאכול כשרוצים מתוק

פרוסות תפוח או אגס עם ממרח חלבה 

פרוסות תפוח או אגס עם שקדיה או חמאת בוטנים לא ממותקת

תפוח או אגס שלם אפוי בתנור עם קינמון

בננה שלמה על קליפתה אפוייה בתנור (יש לחרוץ את הקליפה לפני האפייה)

בטטה שלמה אפויה בתנור עם כפית טחינה / שקדיה / שמן קוקוס / חצי כפית קינמון

מחית תפוחים או אפרסקים או אפרסק-תות או אגסים– נמכר בגביעים עמידים + כפית שקדיה + כפית גרעיני דלעת או גרעיני חמניות לא קלויים ולא מלוחים או 2 כפות גרנולה.

מחקר פורץ דרך שנערך באנגליה והתפרסם בסתיו של 2018, מעיד על כך שניתן לרפא סכרת סוג 2 באמצעות תזונה בלבד, ללא שימוש בתרופות!

רוצים להיפרד מתרופות לסכרת? להפחית השמנה בטנית? להינות מאוכל בריא וטעים?

התקשרו עכשיו 0508766188