top of page

כל מה שיש לי להגיד על טחינה

הרוטב הכי נפוץ בישראל, טבעוני, משביע, נגיש. לא לכולם נכון לצרוך טחינה בכמויות גדולות בגלל תכולה גבוהה של חומצת שומן מסוג אומגה 6. כמה דברים שכדאי לדעת:

טחינה

ממרח טחינה מוכנה, הנמכר בקירור, מכיל כמויות גדולות של מלח, חומרים משמרים ומייצבים, שמן קנולה ושמנים אחרים שאינם בריאים. כמו כן, אריזת הפלסטיק אינה מומלצת.

קל מאוד להכין טחינה בבית. רצוי להשתמש בטחינה משומשום מלא בצנצנת זכוכית.

במיכלי הפלסטיק יש חומר שנקרא ביספנול A, הנחשד כגורם מסרטן. צריכה חד פעמית או מזדמנת של טחינה ממיכלי פלסטיק כנראה שאינה מזיקה, אך למי שאוכל טחינה על בסיס שבועי זה משמעותי. כשהטחינה עומדת על המדף במיכל פלסטיק, כמויות מזעריות מהחומר דולפות אט אט אל תוך הטחינה, והמצב מוחמר בחשיפה לחום (הובלה במשאית בקיץ, מחסן שאינו ממוזג וכיו"ב). לאורך שנים עשויות להצטבר כמויות נכבדות ברקמות השומן, והגוף מתקשה לפנות את החומר.

ולמה שומשום מלא?

שומשום לבן הוא שומשום מלא שקליפתו הוסרה. בגלל גודלם (או קוטנם) של גרגירי השומשום, לא מקלפים אותם ידנית אלא משרים בחומר הממיס את הקליפה החומה, וחומר זה נשאר גם בעת טחינת גרגירי השומשום לטחינה. בנוסף, לטחינה הלבנה מוסיפים חומר הלבנה כדי שהיא תהיה בהירה ואטרקטיבית יותר לקונים.

טחינה אמארה או טחינה אתיופית מונבטת נחשבות טובות. אפשרויות פחות יקרות הן הטחינה של משק לין, שקד תבור או טחינה זהב. הן אינן מונבטות אך יש גרסה משומשום מלא והאריזה מזכוכית. חשוב להוסיף מיץ לימון טרי כדי לנטרל את החומצה הפיטית והאוקסלית במוצרים שאינם מונבטים.

זמן הכנה: פחות ממה שלקח לקרוא את ההקדמה.

טריות: 4 ימים במקרר, עד חודש בהקפאה.

מרכיבים:

1/2 כוס טחינה משומשום מלא

2 כפות מיץ לימון טרי

1/2 כוס מים

שן שום כתושה

1/2 כפית מלח

1/2 כפית כורכום

לערבב היטב. בתחילה, התערובת מתקשה ונוצרים גושים מוזרים. כשממשיכים לערבב מקבלים ממרח קרמי, עשיר בסידן ובברזל.

טחינה ירוקה

עשירה בסיבים תזונתיים וקלה יותר למתקשים בעיכול שומנים

זמן הכנה: 5 דקות

טריות: עד 4 ימים במקרר, עד חודש בהקפאה.

מרכיבים:

1/2 כוס טחינה משומשום מלא

4 כפות מיץ לימון טרי

1/2 כוס מים

צרור גדול של פטרוזיליה טריה

3 שיני שום

כפית מלח

אופן הכנה:

לטחון היטב בבלנדר.

ממרח חלבה

מתוק, מהיר, עשיר בברזל וסידן.

זמן הכנה: 3 דקות

טריות: שבועיים במקרר

מרכיבים:

1/2 כוס טחינה גולמית משומשום מלא

2 כפות סילאן או מייפל

אופן הכנה:

לערבב.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ממרח שעועית מהיר

ממרח שעועית מהיר ניתן להכין מכל קטניה, כדי לקבל ממרח בעל סיבים, מינרלים וחלבון השומר על רמות סוכר נמוכות בדם. מרכיבים: כוס וחצי שעועית לבנה מבושלת (אפשר להשתמש במוקפא) כוס מים רותחים חצי כוס אגוזי

פסטו טופו

ממרח פסטופו ממרח עשיר בחלבון, עשיר בסידן, דל שומן ובעל אינדקס גליקמי נמוך. מהווה חלופה נהדרת לגבינות וממרחים תעשייתיים. זמן הכנה: 10 דקות טריות: עד 3 ימים במקרר רכיבים: כ-300 גרם טופו -חבילה אחת

bottom of page